تبلیغات در اینترنتclose
... بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
زمان جاری : پنجشنبه 14 فروردین 1399 - 1:43 قبل از ظهر
نام کاربری :
پسورد :

پاسخ جدید
نویسنده پیام
a00b
آنلاین

ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
بررسی کامپیوتر در آموزش
این ضرب المثل رایج را قطعاً شنیده اید\\\" شنیدن کی بود مانند دیدن\\\" تا حالا فکر کردید یعنی چه؟
طبق تحقیقات زیادی که انجام شده است این نتیجه حاصل شده است که انسان چیزی را که می بیند بیشتر درک می کند و در ذهنش جایگزین می شود نسبت به چیزی که فقط می شود و در سیستمهای آموزشی هم سعی شده از طریق اورهد مطا لب روی پرده به مخاطبان نشان داده شود.
و امروزه نیز با تولید نرم افزارهای آموزشی مختلف گامی در جهت افزایش بازدهی آموزشی برداشته شده است و به مرور از رایانه ها برای ارائه مطالب استفاده می شود که هم از خستگی دانش آموزان کاسته می شود و هم چون از متن و صدا و تصویر و نقاشی های متحرک در رایانه ها می توان استفاده نمود کیفیت آموزشی به صورت چشمگیری افزایش می یابد به خصوص برای آموزش کودکان عقب مانده ذهنی با اسفاده از رایانه بازدهی آموزش را می توان بالا تر برد.




رایانه در علوم
امروزه جهان و دنیای ما تحولات زیادی را شاهد است چه در زمینهای پزشکی – نجوم – زمین شناسی و شیمی و ...
به طور صد در صدر هم رایانه در تمام این علوم نقش قابل توجهی را داردمثلاً با شبیه سازیهایی که از طریق رایانه انجام می شود سبب می شود به جای انجام واقعی عملی آن را در محیط شبیه سازی شده و مجازی انجام داد وبا دیدن نتایج آن در مورد انجام آن کار در عالم واقعیت تصمیم گیری نمایند.
نرم افزارهای شبیه ساز مانند نرم افزارهای شبیه ساز مدارات که بدون تهیه تجهیزات واقعی از طریق رایانه و این نوع نرم افزارها تستها و عملیات لازم انجام می شود و در صورت رسیدن به نتیجه ایده آل( بدون اینکه قطعه ی الکتریکی استفاده شود و ایجاد خسارت ) آن عمل را واقعی انجام داد
نرم افزار رایج برای شبیه سازی مدارات: پروتوس واسپایس
وسیستمهای واقعیت مجازی هم سیستمهایی هستند که می توان از طریق رایانه موقعیت های مختلف را به صورت مجازی ایجاد نمود و مانند واقعیت در موقعیت های مختلف قرار گرفت بدون صرف هزینه ی زیادی.


یک رایانه برای 48 دانش‌آموز
بهار امیری - بزرگراه فناوری - فناوری اطلاعات و ارتباطات وجه تمایز بنیادین عصر ما با دوران گذشته است. آنچه که امروز تحت عناوین شکاف یا فاصله بین کشورها، مناطق، ملت‌ها، طبقات، اقشار و افراد مطرح است، در تحلیل نهایی بیش از هر عامل دیگر با «شکاف دیجیتال» و یا میزان بهره‌مندی و کاربرد ICT تناسب مستقیم دارد. در یک کلام، دنیای معاصر به جوامع اطلاعاتی، جوامع صنعتی و جوامع سنتی تقسیم شده است. در این میان، میزان توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش مهم‌ترین شاخص پیشرفت به‌شمار می‌رود.
امروزه اهمیت آموزش و پرورشی که متناسب با نیازهای فرد و جامعه باشد، بیش از همیشه احساس می‌شود، زیرا دنیایی که با شبکه‌های اطلاعاتی به هم پیوند خورده است، متقاضی نیروی کاری است که بفهمد چگونه از فناوری به‌عنوان ابزاری برای افزایش بهره‌وری و خلاقیت استفاده کند. به این ترتیب در سرتاسر جهان، دولت‌ها روی راهبردهایی به‌منظور افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت بهتر متمرکز شده‌اند.
تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران نیز در پی یافتن پاسخی برای پرسش‌های کلیدی و چالش‌انگیزی برآمده‌اند، برای مثال تعریف آموزش و پرورش باکیفیت در اقتصاد جهانی امروز که بر دانش و اطلاعات بنا شده، چیست؟ آیا آموزش و پرورش با دنیایی که شتابان درحال تغییر است، همگام پیش می‌رود؟ فناوری اطلاعات ظرفیت انجام چه کارهایی را در آموزش و پرورش داراست؟
در کشور ما ایران، فراگیرترین نهادی که به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی می‌پردازد، وزارت آموزش و پرورش است که حدود یک‌چهارم جمعیت ایران را تحت پوشش خود قرار داده است.
متناسب با تحولات جدید در عصر اطلاعات، آموزش و پرورش هم باید تحولاتی را از سر بگذراند تا بتواند جایگاه موثر خود را در رشد و پیشرفت جامعه بیابد.
در این فضا آموزش و پرورش با سه مسئله اساسی مواجه است: آموزش و پرورش از یک ‌طرف باید مهارت‌های جدید مورد نیاز در عصر اطلاعات را به دانش‌آموزان آموزش دهد و از طرف دیگر باید ابزارها و فناوری جدید را در خدمت آموزش به‌کار گیرد و بالاتر از همه این موارد باید به اصلاح فرآیندها و مهندسی مجدد سازمان خود متناسب با عصر اطلاعات بپردازد.
براساس بخشی از مفاد بیانیه اجلاس سران کشورهای جهان درباره جامعه اطلاعات (WSIS2003) تمام کشورهای امضاکننده باید طبق یک برنامه‌زمان‌بندی مشخص توسعه ICT در دبیرستان‌ها را تا سال 2010 و توسعه ICT در سایر مقاطع تحصیلی را تا سال 2015 به پایان برسانند.
این درحالی است که به گفته کارشناسان، آموزش و پرورش کشور ما با مشکلات عدیده‌ای رو به‌رو بوده و توسعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات در آن به‌دلیل تمرکزگرایی دشوار است.
اما نکته قابل توجه این است که عملکرد ضعیف دستگاه‌های دولتی در به‌کارگیری ICT یکی از مهم‌ترین دلایل عدم توسعه‌یافتگی در زمینه ICT است. اگر بخواهیم IT را در کشور عملیاتی کنیم، باید این کار را از آموزش و پرورش آغاز کنیم.
نسل جوان، بهره‌برداران اصلی به‌شمار می‌روند و آموزش و پرورش نیز بیشترین مخاطب و جمعیت دانش‌آموزی و پرسنلی را داراست. بنابراین طبیعی است که بیشترین نفوذ فرهنگی را داشته باشد.
بر این اساس، با نفوذ IT در آموزش و پرورش، درصد احتمال افزایش سطح آگاهی و اطلاعات همگانی مردم و به‌کارگیری آنان از فناوری اطلاعات در زندگی روزمره، افزایش خواهد داشت زیرا تقریبا در هر خانواده، یک نفر تحت پوشش آموزش و پرورش هستند.
نسبت یک به 22 تا پایان برنامه چهارم
«حسین نوابخش» مشاور اجرایی طرح فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش کشور می‌گوید: اکنون نسبت رایانه به دانش‌آموز در دوره متوسطه یک به 48 است یعنی به ازای هر 48 دانش‌آموز دبیرستانی یک رایانه در مدارس وجود دارد.
این درحالی است که نسبت مذکور در بسیاری از کشورها زیر 20 است.
قبل از طرح تکفا، نسبت رایانه به دانش‌آموز، یک به 295 بود که پس از اجرای طرح تکفا این نسبت در ابتدای برنامه چهارم بهبود پیدا کرده و به ازای 60 دانش‌آموز دبیرستانی یک رایانه ارتقا یافته بود.
بر این اساس انتظار می‌رود چنانچه منابع و امکاناتی که برای تجهیزات مدارس متوسطه نیاز است، تامین شود، در پایان برنامه چهارم این نسبت به یک رایانه به ازای 22 دانش‌آموز برسد.
در دوره ابتدایی و راهنمایی این نسبت بسیار بالاتر است و باید منابع کافی در اختیار قرار بگیرد تا این نسبت هم به میانگین معمول خود برسد.
نوابخش بدون اشاره به نسبت مذکور، در مورد پروژه‌های اصلی IT در وزارت آموزش و پرورش می‌افزاید: سه پروژه ایجاد آزمایشگاه‌های رایانه در مدارس، تولید مواد درسی براساس وب و روش‌های چندرسانه‌ای و مدرسه فردا (هوشمند) از جمله پروژه‌های کلیدی فناوری اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش است.
شنبه 16 مرداد 1395 - 11:38
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
a00b
آفلاین



ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
پاسخ : 1 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش دوم

به گفته مشاور ICT آموزش و پرورش، درحال حاضر استانداردهای کارگاه و آزمایشگاه‌های رایانه تعریف شده و مشخص شده که در سطوح مختلف این استانداردها شامل چه مسایلی می‌شود و آزمایشگاه تجهیز به چه دستگاه‌هایی شده و چه مشخصاتی داشته باشد.
این استانداردها هم‌اکنون به آموزش و پرورش کشور ابلاغ شده و با اعتباراتی که وجود دارد، این آزمایشگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود.
تجهیز مدارس به رایانه، یک پروژه مستمر
پروژه تجهیز مدارس به رایانه که یک طرح مستمر است، سال سوم اجرای خود را می‌گذراند.
خرید دستگاه‌های کامپیوتری مستعمل از سازمان‌های دیگر، یک پروژه پیشنهادی است که کامپیوترها را از سازمان‌هایی که آن‌ها را مورد استفاده قرار نمی‌دهد، به آموزش و پرورش بدهند و سپس این دستگاه‌ها ارتقا پیدا کرده و مورد استفاده قرار گیرد.
رایانه‌های مستعمل، راه‌ حل بد
اما نوابخش در این مورد می‌گوید: در بحث‌های کارشناسی که انجام شده، این پیشنهاد هنوز به‌عنوان یک راه‌حل کارشناسی شده مورد تایید نیست و به‌همین سبب تاکنون رایانه‌های دست ‌دوم سازمان‌های دیگر در پروژه تجهیز مدارس به رایانه مورد استفاده قرار نگرفته است.
درحال حاضر مدارس دارای منابع محدودی هستند، بنابراین باید تجهیزاتی در اختیار مدارس قرار گیرد که این منابع محدود صرف تعمیر و به‌روزآوری رایانه‌های مستعمل نشود.
به گفته مشاور اجرایی طرح فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، اگر این طرح پیشنهادی توسط مسؤولان امر مورد تایید قرار گرفته و کارشناسی شود، رایانه‌های مستعمل مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما آموزش و پرورش در پروژه تجهیز، خرید رایانه‌های دست اول را تعریف کرده است.
این درحالی است که اکنون تقاضای بسیاری از مدارس دوره‌های راهنمایی و ابتدایی برای تجهیز مدارس به رایانه داریم، این درخواست به مدارس دوره‌های پایین‌تر برای کیفیت‌بخشی آموزش‌های خود تعمیم یافته است.
ناتوانی در پاسخ‌گویی به نیازهای سخت‌افزاری
اما منابع محدودی که در اختیار آموزش و پرورش است، پاسخ‌گوی تمامی تقاضاها نیست، هنوز تعداد بسیاری از مدارس متوسطه در کشور وجود دارد که به تجهیزات رایانه‌ای مجهز نشده‌اند.
مشاور اجرایی طرح فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در تجهیز مدارس به رایانه، قید شهر وجود نداشته و رایانه‌ها به شکل متعادل در استان‌های کشور درحال توزیع است.
براساس این گزارش، کارشناسان دوره آموزش متوسطه، کار بررسی توزیع رایانه‌ها را انجام می‌دهند و به مسؤولان پروژه اعلام می‌کنند که تجهیز مدارس به رایانه در کدام استان‌ها کمتر باشد.
نوابخش در مورد هزینه این پروژه گفت: هزینه مورد نیاز تابع نرخ روز بوده و قیمت تجهیزات روز به‌روز درحال تغییر است.
وی تاکید کرد: این موضوع مهم است که آموزش و پرورش و مدارس هزینه‌های دیگری هم دارند، مدرسه‌ای که هزینه‌های مهم‌تر از تجهیزات IT، نظیر هزینه تجهیزات آموزشی دارد، نمی‌تواند بودجه خود را صرف IT کند.
نوابخش تصریح می‌کند: نمی‌توان این‌گونه عمل کرد که مدرسه‌ای تجهیزات فناوری اطلاعات داشته باشد، اما مدرسه‌ای دیگر از نیازهای اولیه و ابتدایی محروم باشد، بنابراین در چارچوب اعتباراتی که به آموزش و پرورش داده می‌شود، پروژه تجهیز مدارس به رایانه، تعریف می‌شود.
تجهیز شامل رایانه، چاپگر و اسکنر است و در فاز اول تجهیز، به مدارس پنج دستگاه رایانه داده شد اما این تعداد برای ایجاد آزمایشگاه‌های رایانه‌ای به 15 دستگاه ارتقا یافت. در واقع فقط در سال اول، تجهیز با پنج رایانه برای هر مدرسه انجام شد.
50 درصد دبیرستان‌ها مجهز به رایانه
حدود 15 هزار دبیرستان در کشور وجود دارد که هم‌اکنون قریب به 50 درصد آن مجهز به رایانه شده‌اند، این درحالی است که همچنان تعداد زیادی از دبیرستان‌ها اصولا به رایانه مجهز نشده‌اند و چنانچه منابع مورد نیاز تامین شود، کار تجهیز سایر دبیرستان‌ها نیز آغاز خواهد شد.
در راستای طرح توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات (تکفا) در وزارت آموزش و پرورش پروژه تجهیز مدارس کشور به آزمایشگاه‌های رایانه از جمله برنامه‌های مهمی بود که در دستور کار قرار گرفت.
این طرح از مهرماه سال 81 آغاز شد و از آن‌جایی که ایجاد و تجهیز کارگاه‌های مذکور در همه مدارس و در همه مقاطع تحصیلی به یکباره ممکن نبود، مقرر شد در فاز اول دبیرستان‌ها و در مراحل بعدی مدارس راهنمایی و ابتدایی تجهیز شوند.
از دیگر برنامه‌های اصلی پروژه توسعه و به‌کارگیری IT در آموزش و پرورش، تولید مواد درسی براساس وب و روش‌های چندرسانه‌ای و ایجاد یک شبکه غنی از محتوا برای مخاطبان مختلف آموزش و پرورش است که توسط دفتر فناوری آموزش اجرا می‌شود.
این بخش از محتوای شبکه به تولید کتب الکترونیکی و ارایه کلیپ‌های صوتی و ویدئویی، انیمیشن و غیره می‌پردازد که براساس مفاهیم یادگیری کتب درسی به جهت تسهیل یاددهی و یادگیری تدوین شده‌اند.
درحال حاضر نرم‌افزارهای آموزشی در وزارت آموزش و پرورش به دو صورت تهیه می‌شود: یک ‌سری از نرم‌افزارها مبتنی بر وب و آنلاین هستند اما برخی دیگر از نرم‌افزارها روی CD ارایه می‌شوند که در آزمایشگاه‌هایی که به اینترنت متصل نیستند، توسط معلم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گفته نوابخش، آموزش و پرورش در تولید نرم‌افزارهای آموزشی تلاش خوبی داشته که در مقاطع مختلف نرم‌افزارهای متنوعی تولید شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.
اما به‌دلیل اینکه دو پروژه تجهیز مدارس به رایانه و تولید مواد درسی براساس وب و روش‌های چندرسانه‌ای مکمل یکدیگر هستند، مدارسی که به رایانه تجهیز شده، تحت پوشش پروژه تولید مواد درسی براساس وب نیز قرار می‌گیرند.
برخی از نرم‌افزارهای مبتنی بر وب در شبکه رشد قرار داده شده است و مدارسی که به این شبکه متصل هستند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.




این نرم‌افزارها در اختیار دانش‌آموز نیز قرار می‌گیرد و در واقع کمک‌آموزشی است و در کنار کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با این حال نقش معلم حتمی و ضروری است، اگرچه این نرم‌افزارها در منزل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما زمانی کاربرد دارد که معلم به‌عنوان راهنما در آزمایشگاه و کلاس درس بتواند همراه دانش‌آموز و نرم‌افزار باشد.
نحوه تامین و تدوین نرم‌افزارها
اما آموزش و پرورش عمدتا نرم‌افزارهای خود را از طریق برون‌سپاری تامین می‌کند. نوابخش در این مورد می‌گوید: تولیدکنندگان محتوا معمولا از طریق فراخوانی که توسط آموزش و پرورش در جراید منعکس می‌شود، شناسایی می‌شوند که امسال نیز این فراخوان انجام شده است. این نرم‌افزارها که توسط شرکت‌ها و مراکز تولیدکننده محتوا و گاهی با مشارکت دانش‌آموز و معلم بوده، مبتنی بر استانداردهای کارشناسی شده است که از قبل به تولیدکننده اعلام می‌شود.
این نرم‌افزارها توسط تیم‌های تخصصی و کارشناسی ارزیابی شده و دسته‌بندی می‌شوند و نرم‌افزارهای مطلوب برای مدرسه و دانش‌آموز خریداری شده و بین مدارس توزیع می‌شوند.
نرم‌افزارهای آموزشی از لحاظ مهندسی نرم‌افزارها، تولید محتوا و آموزشی بودن باید براساس استانداردهای اعلام شده باشد.
پروژه مدرسه هوشمند
نوابخش در خصوص ناظر بر پروژه‌های IT آموزش و پرورش می‌گوید: ما خود عملکرد پروژه‌های IT در آموزش و پرورش را ارزیابی می‌کنیم اما دانشگاه صنعتی شریف ناظر بر پروژه‌های وزارتخانه است.
پروژه مهم دیگر وزارت آموزش و پرورش مدرسه هوشمند یا فرداست که یک مدرسه فیزیکی است و فرآیندهای اداری و آموزشی آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه بوده و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی است. کار ارزشیابی و نظارت ماهانه نیز به‌صورت هوشمند انجام می‌شود.
در این مدرسه نرم‌افزارهای آموزشی، دیدگاه معلمان نسبت به فناوری اطلاعات و مهارت آن‌ها و تمایل دانش‌آموزان به استفاده از IT نسبت به مدارسی که تنها به رایانه تجهیز شده‌اند، بیشتر است.
مدرسه فردا، یک پروژه آزمایشی
در این طرح سه دبیرستان در شهر تهران تحت پوشش قرار گرفته که با نظارت و تحت مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران این پروژه به‌صورت آزمایشی درحال انجام است.
نوابخش در این مورد می‌گوید: اگر فاز مطالعاتی این پروژه پایان یابد، می‌تواند نتایج مثبتی به سایر مدارس منتقل کند. همچنین سیستم‌های مدیریتی و اجرایی مدرسه فردا کاملا هوشمند بوده و نظام ارز‌شیابی و آموزشی آن الکترونیکی است.
مشاور اجرایی طرح فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش کشور می‌گوید: هم‌اکنون مطالعات پروژه مدرسه فردا، انجام شده و تیم مسؤول کار بررسی آن را برعهده گرفته است. فرآیند یاددهی و یادگیری یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش است و استفاده از IT به‌منظور بهبود این فرآیند یکی از نیازهای ضروری آموزش و پرورش به‌شمار می‌رود.
مدرسه هوشمند در حقیقت به‌صورت یک مجموعه کاملا الکترونیکی و با هدف ایجاد یک محیط کارآمد برای یاددهی و یادگیری طراحی شده است، این مدارس راه‌حلی برای توسعه آموزش الکترونیکی و ایجاد یک بستر عادلانه برای بروز و شکوفایی استعدادها هستند.
توسعه IT در گرو تجهیزات نیست
به گفته نوابخش، اتفاقی که در خصوص IT در آموزش و پرورش باید بیفتد، در گرو منابع و تجهیزات نیست، بلکه موضوع فرهنگی و دیدگاهی است که نسبت به این فناوری وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: از مهم‌ترین اقداماتی که در زمینه فناوری اطلاعات باید انجام شود تغییر روش تدریس است، به‌عنوان مثال برگزاری جشنواره‌های مبتنی بر IT از آن جمله است. برگزاری این جشنواره‌ها الگوهای مناسبی از تدریس مبتنی بر IT را در بین معلمان اشاعه می‌دهد.
سال گذشته در دروس شیمی و جغرافی جشنواره روش تدریس مبتنی بر IT برگزار شد و معلمانی که با استفاده از IT طرح‌هایی در دست داشتند، در مسابقه شرکت کرده و معلمانی هم که در این زمینه فعالیت داشتند تشویق شدند.
در سال جاری نیز جشنواره روش‌های تدریس مبتنی بر IT در استان مازندران برگزار می‌شود.
ترغیب معلمان و دانش‌آموزان به تولید محتوا
اما مشاور اجرایی طرح فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: از کارهایی که در سال جاری در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش انجام شده، می‌توان به برگزاری جشنواره تولید محتوا توسط دانش‌آموز و معلم که دو ماه پیش در تهران برگزار شد اشاره کرد.
این جشنواره دانش‌آموزان و معلمان را ترغیب می‌کند که خود اقدام به تولید محتوا کرده و کار خود را به نمایش بگذارند.
کارهایی که در این جشنواره ارایه شد نشان‌دهنده توان و علاقه دانش‌آموزان و معلمان است به‌ویژه دانش‌آموزانی که در این حوزه فعال هستند. به‌دلیل اینکه جشنواره مربوطه نتایج خوبی دربر داشت، قرار است به‌طور مستمر برگزار شود.
یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش در خصوص توسعه IT، برگزاری مسابقات روبوکاپ دانش‌‌آموزی بود که سال گذشته در تهران برگزار شد.
در سال جاری نیز با همکاری معاونت متوسطه نظری و مهارتی، در 12 استان دیگر نیز این مسابقات برگزار می‌شود که در هر استان یک تیم به مسابقات کشوری راه می‌یابد و در پایان دو تیم انتخاب خواهند شد.
از دیگر اقدامات آموزش و پرورش در راستای توسعه IT در بین دانش‌آموزان و معلمان، جشنواره وبلاگ‌نویسی است که با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی امسال برگزار می‌شود.
نوابخش در مورد پروژه مدرسه فردا می‌گوید: اکنون نمی‌توان از پروژه مدرسه فردا نتیجه‌گیری کرد زیرا خروجی‌های این پروژه هنوز روشن نیست و حداقل یک ‌سال تحصیلی دیگر نیز پایلوت آن ادامه خواهد یافت.
در این پروژه تنها دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان تحت پوشش بوده و همراه با معلمان آموزش دیده‌اند و تجهیزات مورد نیاز نیز در این مدارس فراهم شده است.
وی در مورد وضعیت دیتاسنتر آموزش و پرورش اظهار بی‌اطلاعی کرده و افزود: از هزینه پروژه‌های آموزش و پرورش اطلاعی ندارم البته در پایان هر پروژه، میزان بودجه صرف شده برای آن اعلام می‌شود.
بهترین قفل برای نرم افزار های آموزشی
قفلی که شرکت مانا سافت استفاده می کند .
شنبه 16 مرداد 1395 - 11:43
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
mehrsa63
آفلاین



ارسال‌ها : 2569
عضویت: 6 /3 /1395
محل زندگی: مردگان متحرک
سن: 555
شناسه یاهو: خاموش شدن پروفایل برای همیشه
تشکرها : 4988
تشکر شده : 1969
پاسخ : 2 RE
ممنون
حال نواشتم نخوندم ولی این مطلب ربطی به مرتضی پاشایی دارد آیا؟

امضا کاربر

*عشق من صدات آرامشه محضه *عشقهـ من* به همه دنیا می ارزه *عشقهـ من *
به دلم میشینه حرفات *عشقهـ من* فوق العادس اون چشامت*
عشقهـ من

*********************************************************************

لعنتیـــــ تو هیچ وقت اون نمیشی !


شنبه 16 مرداد 1395 - 11:47
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mehrsa63 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: marzi /
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
a00b
آفلاین



ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
پاسخ : 3 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش سوم

با پيشرفت روزافزون صنعت ، براي افزايش سرعت توليد ، مسئله اتوماسيون دستگاههاي صنعتي مطرح گرديد و گام به گام پيشرفت كرد . امروزه يكي از دلايلي كه علاوه بر سرعت توليد توجه كارفرما را (‌خصوصاً در ايران ) به اين امر جلب كرده است ، كاهش تعداد نيروي كار انساني خصوصاً‌ نيروي غير متخصص است كه عموماً‌ براي آنها مشكلات و مسئوليتهايي را ايجاد كرده است .
در كارخانجات ايران انواع مختلف ماشين آلات موجود است ، از اولين دستگاههاي نيمه اتوماتيك تا پيشرفته ترين دستگاههاي CNC و ROBOTIC و در حال حاضر نيز با توجه به مسائل كشور شوروي سابق ،‌دستگاههاي صنعتي مختلف ساخت اين كشور وارد كشور شده و خريداران آنها با توجه به نوع دستگاهها اقدام به تعويض كنترل دستگاهها كه از نظر مكانيكي در حد نو هستند مي نمايند و به همين منظور لازم است كه نيروهاي متخصص با انواع دستگاهها آشنايي داشته و در صورت لزوم توانايي عيب يابي و تغيير مدار فرمان اين دستگاهها و يا هر نوع دستگاه ساخت ديگر كشورها را داشته باشد .
در اين جا به معرفي چند نوع سيستم كنترل كامپيوتري مي پردازيم :
معرفي چند سيستم كنترل كامپيوتري :
1- سيستم TDC ساخت HONEYWELL
1-1) كنترلر اصلي :
شامل دستورالعملهاي عمومي ميكروپروسسور 16 بيتي CP1600 كه براي كنترل پيوسته حلقه فيدبك آنالوگ طراحي شده است . كنترلر 16 سيگنال آنالوگ را دريافت مي كند و توسط 28 تابع كه در PROM ذخيره شده است سيگنالها را پردازش نموده و 8 خروجي آنالوگ توليد مي كند . هر متغير خروجي 3 بار در ثانيه مرور شده و مقدار جديد جايگزين آن مي شود . تمام سيگنالهاي ورودي و خروجي دستگاه به شكل جرياني بين 4mA تا 20mA است . انتخاب الگوريتم ها و تنظيم پارامترها توسط يك ايستگاه عمل كننده پايه ، در بزرگ راه داده ها انجام مي شود . كنترلر توسط منبع تغذيه 24 ولت و باتري پشتيبان ، نيرو مي گيرد .






1-2 )‌ مديريت كنترل رزرو (RCD) : Reserve Conrtoller Director
به عبارت ديگر واحد مركزي كنترل اتوماتيك و بدون وقفه سيستم است . RCD خطاي پيش آمده از عملكرد هر يك از 8 كنترلر موجود را آشكار نموده و در طي يك ثانيه بعد از بروز خطاي فوق ، اپراتور را مطلع مي سازد و كنترلر را به يك فايل كمكي كه شامل پارامترهاي صحيح است منتقل مي كند .
1-3 ) كنترلر توسعه يافته :‌
توانايي قرائت از ورودي و خروجي هاي ديجيتال و آنالوگ را دارد و در ديگر موارد شبيه كنترلر اصلي است .
1-4 ) كنترلر گروه ( كنترلر چند كاربردي ) Batch Controller
كنترلر گروه ، يك كنترلر است كه براي كنترل عملكرد فرايندهاي گسسته و يا غيراستاندارد استفاده مي شود . اين كنترلر شامل سخت افزار لازم براي دريافت ورودي هاي آنالوگ ،‌ ديجيتال و شمارنده از قطعات محدوده عملكرد است . محاسبات كنترل را با توجه به الگوريتم تخصيصي و كنترل ترتيبي انجام مي دهد و مقدار خروجي آنالوگ يا ديجيتال را به دست آورده و براي قطعات مورد نظر ارسال مي كند و علاوه بر واسطه بين قطعات تحت نظر ، كنترلر گروه داراي يك ايستگاه محلي اپراتوري است و با كمك شبكه ارتباطي اين توانايي را ايجاد مي كند كه متخصص دستگاه اهداف كنترلي را به آن ارسال كند و عملكرد فرايند را مشاهده و اصلاح نمايد .
كنترلر گروه توانايي خواندن 32 ورودي آنالوگ و 256 ورودي ديجيتال و 64 ورودي شمارنده را دارد و هم چنين 72 خروجي آنالوگ و 128 خروجي ديجيتال را فراهم مي سازد .
كنترلر گروه شامل برنامه هاي ذخيره شده در PROM است . تشخيص دهنده ها توابع مختلف كنترلر را آزمايش كرده و نتايج را براي اپراتور ارسال مي نمايند . نتايج آزمايش تشخيص دهنده ها همواره توسط ديودهاي نوراني بر روي كنترلر نشان داده مي شود . يك نقش اختياري كنترلر گروه ،‌ واسطه بزرگراه داده است كه به اپراتور اجازه مي دهد تا در ايستگاه محلي اپراتوري ،‌عملكرد فرايند را در كنترلر گروه مشاهده و اصلاح كند . به علاوه اين نقش همواره به كامپيوتر مادر اجازه مي دهد كه بر روي بزرگراه داده ها مقادير تنظيم و مقادير خروجي كنترلر گروه را براي يك الگوريتم مشخص و يا يك خروجي مشخص ،‌تامين كند و يا وضعيت يك نقطه خروجي ديجيتال را تغيير دهد .
نقش اختياري ديگري كه وجود دارد گرايش دادن و يا گزارش دادن توابع است كه اجازه مي دهد كنترلر گروه ، متوسط و يا عيناً خود اطلاعات مورد نظر را براي ايستگاه اپراتوري فراهم كند تا نمايش داده شود .
1-5) ايستگاه عمومي :‌
ايستگاه عمومي يك پنجره وسيع به فرايند براي فرايندهاي پيوسته و گروهي و بازيابي اطلاعات فراهم مي كند . يك صفحه كليد يا صفحه لمسي به اپراتور اجازه مي دهد كه به سرعت و با انعطاف پذيري با سيستم ارتباط داشته باشد .
نمايش دهنده سه حالت عملكرد را دارد :‌ حالت عادي ، حالت درست عمل نكردن فرايند و حالت درست عمل نكردن سيستم . ايستگاه عمومي مي تواند در يكي از حالات عملكرد معمول خود را داشته باشد . حالت دوم اجازه مي دهد تا اهداف كنترل مشخص شود و حالت سوم به تشخيص دهنده ها اجازه فعاليت مي دهد و در اين حالت ممكن است يك ارتباط از راه دور با مركز تكنيكي فروشنده به كاربرده شود .
1-6) واحد تاريخچه :‌ History Module
اين واحد محلي براي نگهداري تاريخچه اطلاعات و نسخه نرم افزار فرايند است كه براي تنظيم مجدد و يا شروع به كار سيستم استفاده مي شود و يك كتابخانه از نرم افزارهاي توليد نمايش را شامل مي شود .
1-7) واحد درخواست :‌
هر واحد درخواست مي تواند 1500 حلقه را در اختيار گرفته و پردازش لازم را براي 100 نقطه در ثانيه روي هر يك انجام دهد و پشتيباني آن مي تواند توسط يك واحد درخواست ديگر تامين گردد . اين واحد شامل بيش از 20 الگوريتم خواندني ، نوشتني است و داراي اين خاصيت است كه استفاده كننده مي تواند الگوريتم خودش را توسط يك زبان مخصوص و سطح بالاي كنترلري بنويسد .




1-8) واحد محاسبه گر :‌
يك محدوده از واحدهاي محاسباتي كه مي تواند بصورت منطقه اي پخش شده باشند تا قدرت محاسبه لازم را در هر كجا كه در شبكه TDC لازم بود تامين كنند واحد GM-30 به استفاده كننده اجازه ذخيره و اجراي بيش از 40 برنامه پاسكال را مي دهد. واحد GM-60 باعث انتقال قدرت كامپيوتر مادر به شبكه مي شود كه اجازه نظارت پيچيده و جابجايي فشرده اطلاعات سيستم كنترل را عمل مي كند .
1-9) مدخل ها:
مدخلهاي مختلف اجازه اتصال واسطه هاي قابل نصب بين قطعات و شبكه ارتباطي سيستم را ايجاد مي كنند .
1-10) واحدهاي واسطه فرايند (P.I.U) :
اين واحدها اجازه مي دهند :‌
• به دست آوري خوب اطلاعات از حس كننده هاي دستگاه و ارسال به بزرگراه اطلاعات
• انتقال سيگنالهاي نمونه كه از كنترلر ناظر شروع شده است بر روي بزرگراه اطلاعات كه به سمت دستگاهها خارج مي شود . ( با توجه به اينكه كنترلر اصلي نمي تواند وظايف ناپيوسته را به عهده گيرد ، بنابراين چنين مهارتي براي عملكرد لاجيكي در زمان شروع عملكرد مورد نياز است.)
شنبه 16 مرداد 1395 - 11:49
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
mehrsa63
آفلاین



ارسال‌ها : 2569
عضویت: 6 /3 /1395
محل زندگی: مردگان متحرک
سن: 555
شناسه یاهو: خاموش شدن پروفایل برای همیشه
تشکرها : 4988
تشکر شده : 1969
پاسخ : 4 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
ببخشید نمیدونم کی هستید اما اگه مدیر بیاد حتما پستو حذف می کنه
اینجا شایت مرتضی پاشایی هست همه جای سایت هم درباره اونه
بازم خودتون می دونین

امضا کاربر

*عشق من صدات آرامشه محضه *عشقهـ من* به همه دنیا می ارزه *عشقهـ من *
به دلم میشینه حرفات *عشقهـ من* فوق العادس اون چشامت*
عشقهـ من

*********************************************************************

لعنتیـــــ تو هیچ وقت اون نمیشی !


شنبه 16 مرداد 1395 - 11:51
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از mehrsa63 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: emperatour_morteza /
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
a00b
آفلاین



ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
پاسخ : 5 RE ّبررسی کامپیوتر در آموزش بخش چهارم

-11) بزرگراه داده ها :‌
سه شاخه كه هر كدام تا 5000 پا طول دارند و شامل كابل زره دار متصل استاندارد هستند به يك HTD براي ارتباط داخلي 63 قطعه ( تا 28 قطعه براي هر شاخه ) داده ها بصورت سريال در كلمات 31 بيتي با سرعت 250000 بيت در ثانيه ارسال مي شوند . هر يك از قطعات از طريق واسطه استاندارد به بزرگراه متصل شده اند . هر شاخه از بزرگراه مي تواند دو برابر شود تا يك بزرگراه داده هاي اضافي (RDH) ايجاد كند . با عملكرد HTD بين كابل اوليه و كابل پشتيباني انتقال لازم انجام مي شود . اين دو كابل غالباً از نظر فيزيكي مجزا هستند تا قابليت اطمينان را افزايش دهند . تعدادي از آزمايشهاي درستي انتقال توسط قرارداد ارتباط ساخته مي شود كه شامل درخواست بازپس فرستادن سيگنال رسيده شده از يك قطعه است تا امكان آزمايش صحت آن در مبدأ به وجود آيد .
1-12) رياست ترافيك بزرگراه (HTD) :
HTD قرارداد ارتباط داخلي داده ها را در بزرگراه كنترل مي كند . HTD شامل منطق دوگانه است تا عملكرد هر دو يعني اوليه و پشتيبان را كنترل كند .
1-13) درگاه اتصال بزرگراه داده ها به كنترلر قابل برنامه ريزي :
درگاه فوق قرارداد ارتباط بزرگراه داده هاي سيستم را با كنترلر قابل برنامه ريزي منطبق مي كند . درگاه فوق اجازه خواندن و نوشتن در جدول اطلاعات كنترلر قابل برنامه نويسي را فراهم مي كند . اين درگاه جدول اطلاعات مربوط به كنترلر قابل برنامه ريزي كه متصل شده را با يك ميزان قابل تنظيم 1 تا 15 ثانيه مرور مي كند و داده هاي آن را كه در آن زمان بر روي بزرگراه داده ها در دسترس است تجديد مي نمايد . يك درگاه به تنهايي مي تواند 8 كنترلر قابل برنامه ريزي را پشتيباني نمايد.


1-14) ايستگاه اصلي اپراتور (BOS) :
شامل يك VDU رنگي 19 اينچ به همراه يك صفحه كليد متصل شده به بزرگراه داده ها است . معمولاً سه BOS در نزديكي هم مي باشد كه يكي ديد كلي از دستگاه را نشان مي دهد . يكي به نشان دهنده هاي گروه متصل است و يكي به نشان دادن پيغامهاي خطا اختصاص داده شده است . يك واحد كپي سخت افزاري به صورت معمول موجود است تا تمام شرايط اتفاق افتاده كه باعث ظهور پيغام خطا شده است را ضبط كند . انعطاف پذيري و نمايش گسترده ( تا سطح 200 نقطه در ثانيه ) يكي از نقشهاي مهم سيستم است و اپراتور توسط دكمه هاي فشاري روي سيستم تاثيرمي گذارد . ( شكلهاي مختلف نمايش را درخواست مي كند يا پارامترها را تغييرمي دهد و يا حلقه كنترل اصلي را شكل مي دهد ).
1-15) ايستگاه پيشرفته اپراتور (EOS)
يك واحد بر پايه ميكروپروسسور همراه با صفحه كليد ، ديسك گردان و صفحه نمايش ويدئويي 47 سانتي متر است و توسط يك قسمت كاملاً فشرده به بزرگراه داده هاي سيستم اتصال مي يابد تا امكان ارتباط و نمايش توابع و عملكردي مشابه با يك واسطه براي شكل گيري ، برنامه ريزي و عملكرد سيستم را فراهم كند .
EOS مي تواند امكانات زير را در اختيار قرار دهد :‌
• بازنگري 1500 متغير فرايندها از يك ايستگاه اپراتوري
• گسترش توانايي نمايش گرافيكي
• گرايش نمايش دهنده ها كه در زمان حقيقي تجديد شوند تا توانايي تنظيم براي بهترين عملكرد را داشته باشند
• گزارش چاپ شده اتوماتيك به شكل دلخواه
• سادگي و گسترش ترتيب نسلها و روش كار گروهي
• توانايي يك محاسبه انعطاف پذير نقطه اي
با كمك EOS اپراتور مي تواند با هر يك از 4 رديف كنترلر گروه ارتباط داشته باشد كه هر يك مي تواند تا 8 قطعه را شامل شود .
1-16) مركز نظارت عملكرد (SOC)
SOC به بزرگراه داده ها متصل است و شامل كامپيوتر پردازنده HONEYWELL 4500 است كه شامل 50 الگوريتم آماده و ساخته شده است . SOC قابليت گسترده‌تر، تركيبات بيشتر و يك ديد كلي بهتر از دستگاه را فراهم مي كند . نشان دهنده هاي موجود در SOC شامل گرافيك متحرك است ، مانند يك مخزن كه مي تواند روي صفحه نشان داده شود بصورت حقيقي تخليه شدن آن نمايش داده شود .







شكل 1 يك سيستم با حداقل ابعاد را نشان مي دهد .
سيستمهاي بزرگ تر امكان پذير بوده و در اصطلاح HONEYWELL به كنترل جمعي مي رسد .
2- سيستم FOXBORO
سيستم فوق شامل كامپيوتر پردازنده MULTISTATION , 1A PLUSE است . هر دو سيستمها آميزه اي از ساختار و برنامه ريزي توسط يك زبان سطح بالا مي باشد تا درخواستهاي سيستم را انجام دهند . هر دو كامپيوتر واسطه هاي پيشرفته مخصوص خود با اپراتور دارند .
تا حد 10 كنترلر محلي ممكن است به يك درگاه اتصال شوند كه مي توانند در حالتهاي چند پايه عمل كنند و تا سطح 10 درگاه اتصال مي تواند توسط يك يك حلقه سريال داده ها به هم متصل شوند . سيستمهاي موجود مانند SPEC 200 , FOX 300 مي توانند به يك درگاه اتصال متصل شوند . توانايي مهمي كه در نظر گرفته شده است اجازه مي دهد تا سيستمهايي كه زودتر ساخته شده اند با استفاده از جديدترين تكنولوژي توسعه يابند .


شنبه 16 مرداد 1395 - 11:53
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
a00b
آفلاین



ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
پاسخ : 6 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
نقل قول از mehrasan
ببخشید نمیدونم کی هستید اما اگه مدیر بیاد حتما پستو حذف می کنه
اینجا شایت مرتضی پاشایی هست همه جای سایت هم درباره اونه
بازم خودتون می دونین
سلام مگر ایشون زنده هستن؟
شنبه 16 مرداد 1395 - 11:55
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
mehrsa63
آفلاین



ارسال‌ها : 2569
عضویت: 6 /3 /1395
محل زندگی: مردگان متحرک
سن: 555
شناسه یاهو: خاموش شدن پروفایل برای همیشه
تشکرها : 4988
تشکر شده : 1969
پاسخ : 7 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
نقل قول از a00b
نقل قول از mehrasan
ببخشید نمیدونم کی هستید اما اگه مدیر بیاد حتما پستو حذف می کنه
اینجا شایت مرتضی پاشایی هست همه جای سایت هم درباره اونه
بازم خودتون می دونین
سلام مگر ایشون زنده هستن؟
ایشون همیشه زنده هستن لطفا این مطالبو حذف کنین


امضا کاربر

*عشق من صدات آرامشه محضه *عشقهـ من* به همه دنیا می ارزه *عشقهـ من *
به دلم میشینه حرفات *عشقهـ من* فوق العادس اون چشامت*
عشقهـ من

*********************************************************************

لعنتیـــــ تو هیچ وقت اون نمیشی !


شنبه 16 مرداد 1395 - 11:58
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 2 کاربر از mehrsa63 به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: emperatour_morteza / marzi /
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
a00b
آفلاین



ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
پاسخ : 8 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول

- سيستم زيمنس TELEPERM M
سيستم TELEPERM M يك سيستم كنترل فرايند غيرمتمركز است كه علاوه بر كامپيوترهاي فرايند ZIMENS 300 , SIMATIC 5 ، بهترين راه حلها را براي تمام وظايف در محدوده اتوماسيون فرايند ارائه مي دهد . اين سيستم شامل اجزاء مختلفي است كه سطح عملكرد متفاوت دارند و تركيب ساده اين اجزاء اجازه مي دهد كه سيستم با فرايندهاي مختلف و سطوح مختلفي از پيچيدگي انطباق پيدا كند . ساختار سيستم بر پايه زير سيستمهاي AS ( كنترلرهاي محلي ) است كه طراحي آنها به
گونه اي است كه مي توانند به عنوان سيستمهاي انفرادي در سطح اتوماسيون دستگاه كوچك و متوسط استفاده شوند و با موفقيت فاصله بين سيستمهاي بزرگ و غيرمتمركز را با سيستمهايي كه عملكرد ويژه اي دارند پر كند .
1-3) زير سيستمهاي اتوماسيون
زير سيستمهاي AS 230 , AS 220 از سيستم TELEPERM M مي توانند طبق سطح عملكردشان براي انجام وظايف كنترل فرايند شامل هر تركيبي از كنترل حلقه بسته ، محاسبات ، كنترل حلقه باز ، نمايش اطلاعات ، پردازش سيگنالها ،‌عملكرد ارتباطي و مشاهدات را انجام دهند . AS 231 نيز نسخه اي از AS 230 است كه صرفاً براي انجام اعمال سينگالها و كنترل وظايف طراحي شده است . شكل 4 يك بلوك دياگرام از زير سيستم AS 220 است كه اصول آن مانند دو زير سيستم AS 230 , AS 231 مي باشد.
واحد اصلي شامل منبع تغذيه ،‌پردازنده و واحدهاي مختلف واسطه است و درگاههاي باقي مانده مي تواند براي واحدهاي I/O كه واسطه هايي به فرايند هستند استفاده شوند . علاوه بر واحد اصلي يك يا چند واحد گسترش مي تواند استفاده شود كه هر يك حداكثر 14 مجموعه I/O را شامل مي شوند .
در صورت اتفاق يك اشكال در واحد مركزي ، اين واحد به طور اتوماتيك كنترل حلقه متناظر را به دست مي گيرد و اپراتور توسط صفحه مقابل هر واحد و يا ايستگاه ويژه كنترل اتوماتيك - دستي بر روي سيستم اثر مي گذارد .
حافظه به دو بخش تقسيم شده است : حافظه EPROM حاوي نرم افزار اصلي است كه شامل بلوك توابع است . بيش از 50 بلوك تابع استاندارد براي كنترل حلقه بسته ، محاسبات ، كنترل حلقه باز ، نمايش عملكرد ،‌گزارش و نشان دادن در حد ممكن براي عملكرد ارتباطي در دسترس است . اين بلوكها مي توانند به گونه اي شكل گيرند كه صفحه كليد خروجي را استفاده كرده و در هنگام لزوم فراخوانده شده و پارامترها و ارتباطات داخلي متناظر را تامين كنند . اين اطلاعات ساختاري كه در جهت خواسته ها در حافظه RAM نگهداري مي شود ،‌حلقه هاي كنترل منفرد و توابع كنترل حلقه باز مي توانند توسط صفحه كليد مراقبت شوند .
استفاده تكي از زير سيستمهاي AS 220 , AS 230 , AS 231 مانع استفاده از واسطه هاي اين زير سيستمها و يا ناظر كلي و سيستم مراقبت نمي شود .




1-1-3) زير سيستم اتوماسيون AS 220
اين زير سيستم بر پايه يك پردازنده مركزي با ريز برنامه است و پردازش داخلي 16 بيتي را كه عمدتاً براي مقادير آنالوگ است شامل مي شود . سيستم داراي حافظه كلي 64 كيلوبايت كلمه است كه 22 كيلوبايت آن به صورت حافظه RAM براي نگهداري اطلاعات ساختار عملكرد مورد تقاضا است . زمان اصلي يك دوره مرور 250 ms است . حداكثر 47 واحد I/O مي تواند به سيستم متصل شده و در نتيجه مي تواند در سطح خواسته هاي اتوماسيون كوچك و متوسط به كار برده شود و به سطح عملكرد زير نزديك شود :‌
• 10 تا 40 حلقه كنترل
• 20 تا 80 مقدار آنالوگ اضافي براي پيش بردن پردازش
• 3 تا 6 كنترل ترتيبي
• 20 تا 100 تابع لاجيك باينري
• 2 تا 4 دياگرام سياه و سفيد براي نمايش گرافيكي ليستهاي استاندارد و بخشهاي فرايند
2-1-3) زير سيستم اتوماسيون AS 230
اين زير سيستم اتوماسيون خيلي قدرتمندتر بوده و شامل يك پردازنده مركزي با زير برنامه است كه عرض پردازش آن 16 تا 32 بيت است . سه دوره مرور اصلي با زمانهاي ms125 و s1و s 8 قابل استفاده است . تا حدود 94 واحد I/O مي تواند به آن متصل شود و در مقايسه با AS 220 شامل يك محدوده گسترش يافته از بلوك توابع درنرم افزار ثابت است . براي كاربردهاي خاص آن زبان كنترل فرايند (TELEPERM M Language , T.M.I ) علاوه بر بلوكهاي موجود در نرم افزار ثابت موجود است كه اجازه مي دهد بلوكهاي توابع مخصوص ساخته شود .
براي ارتباط با اپراتور و انتقال نتايج مي تواند به يك مانيتور 2 رنگ متصل شود . حداكثر ظرفيت حافظه 254 كيلوبايت كلمه است كه از اين حافظه تا حد 240 كيلوبايت كلمه در دسترس استفاده كننده است .
اهداف اتوماسيون متوسط مي تواند توسط AS 230 تحقق يابد و امكان تركيب تقاضاهاي مختلف را دارد و در نتيجه مي تواند در سطح تقاضاهايي با سطح عملكرد زير پاسخگو باشد :




• 30 تا 80 حلقه كنترل
• 50 تا 60 مقدار آنالوگ اضافي
• 100 تا 250 تابع لاجيكي باينري
• 5 تا 20 دياگرام رنگ و ليست جداگانه
3-1-3) زير سيستم گذرگاه CS 275 :
اطلاعات بين سيستمهاي منفرد TELEPERM M كه شامل كنترلر فرايند است از طريق زير سيستم گذرگاه CS 275 جابجا مي شود . اصلي ترين چيز لازم در اينجا به هم بستن چندين زير سيستم و استفاده از اين مجموعه براي ارسال اطلاعات كنترلري به بهترين نحو ممكن است . زير سيستم گذرگاه CS 275 شامل يك گذرگاه محلي و يك گذرگاه دوربرد براي ارسال داده ها است .
2-3) ارتباط اپراتور و بازديد عملكرد :‌
اجزاء موجود در واحدهاي كنترل حلقه بسته و حلقه باز اجازه عملكرد و بازديد عملكرد در مورد موتورها ، راه اندازها ،‌سوپاپهاي برقي و كنترلرها را مي دهد . ايستگاه كنترل برقي و كنترلرها در صورتي كه توسط فرايند فعال شده باشند و حفاظتي براي آنها در نظر گرفته نشده باشد به كار برده شود .
3-3) ارتباط اپراتور و بازديد عملكرد مركزي :‌
قطعات فني و تجهيزات مربوط به ارتباط اپراتور و بازديد مركزي عملكرد از طريق زير سيستم گذرگاه CS 275 به زير سيستم اتوماسيون AS متصل شده اند نمايش عملكرد بر روي مانيتورهاي سياه و سفيد و يا رنگي انجام مي شود و ارتباط اپراتور توسط صفحه كليد ارتباطي فرايند و قلم نوري انجام مي شود .
4- سيستم فيشر و پورتر DCI - 4000
( ابزارهاي كنترل توزيع شده Distributed Control Instrumentation )
سيستم DCI 4000 مي تواند تا 4 واحد كنترل پخش شده (DCU) استفاده كند و توانايي اتصال به يك تابلو اپراتور مركزي را دارد . شكل 5 نماي سيستم را نشان مي دهد . كنترلر محلي (DCU) بر پايه يك LSI 11 قرار دارد و يك DCU به عنوان پشتيبان در نظر گرفته شده است و در صورت ايراد دارشدن يكي از DCUها واحد پشتيبان به طور خودكار جانشين شده و عملكرد را حفظ مي كند و در اين حالت واحد پشتيبان بايد توانايي دسترسي به توابع هر يك از چهار DCU ديگر را
داشته باشد .
مجموعاً 16 DCU مي توانند به سيستم متصل شوند و يك ساختار ترتيبي كلاسيك را تشكيل دهند .
شنبه 16 مرداد 1395 - 12:00
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
mehrsa63
آفلاین



ارسال‌ها : 2569
عضویت: 6 /3 /1395
محل زندگی: مردگان متحرک
سن: 555
شناسه یاهو: خاموش شدن پروفایل برای همیشه
تشکرها : 4988
تشکر شده : 1969
پاسخ : 9 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
لطفا برید جایی که مربوط هس این مطالبو بزارین نه اینجا

امضا کاربر

*عشق من صدات آرامشه محضه *عشقهـ من* به همه دنیا می ارزه *عشقهـ من *
به دلم میشینه حرفات *عشقهـ من* فوق العادس اون چشامت*
عشقهـ من

*********************************************************************

لعنتیـــــ تو هیچ وقت اون نمیشی !


شنبه 16 مرداد 1395 - 12:01
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)
a00b
آفلاین



ارسال‌ها : 47
عضویت: 16 /5 /1395
محل زندگی: آمازون
شناسه یاهو: wwwbitasoftir
پاسخ : 11 RE بررسی کامپیوتر در آموزش بخش اول
نقل قول از mehrasan
نقل قول از a00b
نقل قول از mehrasan
ببخشید نمیدونم کی هستید اما اگه مدیر بیاد حتما پستو حذف می کنه
اینجا شایت مرتضی پاشایی هست همه جای سایت هم درباره اونه
بازم خودتون می دونین
سلام مگر ایشون زنده هستن؟
ایشون همیشه زنده هستن لطفا این مطالبو حذف کنین


سلام مجدد
باور بفرمائین که بنده فکر می کردم ایشون فوت کردن.


خوب انشالله خدا بهشون عمر با عزت بدهد.


راستی کنسرت هاشون کجا ست؟


خیلی به صدای ایشون علاقه داریم. امیدوارم بتونم در کنرستهای ایشون شرکت کنم.


لطفا راهنمایی فرمائید.


با تشکر.

شنبه 16 مرداد 1395 - 12:03
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
اطلاعیه قوانین ثبت نام و فعالیت در سایت و انجمن خاص پاشایی(مهم)





برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.